Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Läktarsång i Stryktipsets nya manér

Publicerad: 7 Augusti 2009, 12:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Nystartade byrån Masscreations bakom Stryktipsets nya manér.


I höst är Stryktipset tillbaka på lördagarna, i TV4 Sport. Det firar man med nytt manér, som tagits fram i samarbete med nystartade reklambyrån Masscreations.

– Stryktipset är en gammal institution som hamnat i skymundan eftersom matcherna legat i betalkanaler. Vi kände att vi hade öppet mål, säger Henrik Levahn på Masscreations till Dagensmedia.se.

Kommunikationen kommer att kretsa kring reklamkonceptet "Hela Sveriges fotbollsklubb”.

– Vi vill bekräfta för de 1,2 miljoner svenskar som tippar att de är en del  av stor gemenskap och samtidigt påminna alla andra om hur kul det är att tippa och se matchen tillsammans, säger Patrik Furuhagen, projektledare på Svenska Spel, enligt ett pressmeddelande.

På måndag rullar kampanjen ut  i print, tv, webb, butik och radio.

I 60-sekundersfilmen syns män som drömmer sig tillbaka till olika fotbollsminnen - en av dem är kommentatorn Bosse Hansson. Filmen rullar i tre veckor i TV4 och nischkanaler. Reklamfilmen avslutas med en specialskriven allsång.

– Vi har tittat på den engelska läktarkulturen där alla sjunger som dårar. Liverpools "You'll never walk alone" har varit en inspirationskälla, säger Henrik Levahn.

På sajten Hejarklack.nu kan besökarna lyssna på låten, som även finns som singel och på Spotify, och spela in egna versioner.

Den primära målgruppen är de 1,2 miljoner människor som tippar i Sverige.

– Nästan alla har en relation till Stryktipset. När man säger "lördag", "pling i rutan", "grogg" och "fotboll på tv" kommer folk ihåg hur det var och undrar varför man inte gör det längre. Nu kan de det, säger Henrik Levahn.

Henrik Levahn jobbade tidigare på Grand. Styrktipset valde att följa med när han i april startade Masscreations, tillsammans med Jörgen Lindqvist. På byråns kundlista finns också Telge Energi och Byggnadsmästaren.

Arbetsgrupp Masscreation:

Henrik Levahn, copywriter

Jörgen Lindqvist, art director

Carin Möller, produktionsledare

Måns Allerbjer, original

Film: Camp David

Musikproducent: Mikael Herrström, Atlantis

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.