Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Lågt förtroende för SJ

Publicerad: 9 Mars 2012, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

SJ är ett av de företag som svenska folket har allra lägst förtroende för. För dagensmedia.se berättar företaget hur de ska vända krisen.


Ämnen i artikeln:

IkeaSJ

Två hårda vintrar och sena tåg märks fortfarande i externa mätningar av SJ:s förtroende. Bara 14 procent har ett högt eller ganska högt förtroende för SJ, visar en undersökning från Medieakademin.

SJ jobbar så klart på att förbättra förtroendet. Framför allt är det punktligheten som bolaget jobbar med, men det är ett arbete som tar tid, enligt SJ:s presschef Dag Rosander.

– Vi har haft problem med punktligheten och ytterst måste vi leverera det vi lovar, säger han.

Förtroendet för SJ har bara ökat med två procentenheter sedan 2011, enligt Medieakademin.

I SJ:s egna ”nöjd kund-undersökningar”, som görs bland 20 000 resenärer, har bolaget däremot ett betydligt högre förtroende, på 70 procent, berättar Dag Rosander.

Bäst förtroende bland företagen i Medieakademins undersökning har Ikea, följt av Volvo och Ericsson.

Respondenternas förtroende för företagen (andel av de som svarat "mycket högt" eller "ganska högt" förtroende för respektive bolag)

                                   2011            2012

Ikea                            62 procent    64 procent

Volvo                          58                   60

Ericsson                      46                   45

H&M                           36                   35

Sas                              31                   31

Telia Sonera                25                   28

Astra Zeneca               29                   23

Coca-Cola                   21                   19

Skandia                       18                   16

Vattenfall                    15                   15

SJ                                12                   14

Saab                            11                   10

Undersökningen bygger på en nätenkät med 1 017 respondenter. Undersökningsdeltagarna fick rangordna sitt förtroende från mycket stort, till mycket litet, förtroende.

Undersökningen är gjord av Sifo och beställd av Medieakademin.

Rebecka Lindberg

Ämnen i artikeln:

IkeaSJ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.