Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Lady Gaga-kuppen gav världseko

Publicerad: 18 Maj 2010, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Youtube-filmen med en falsk Lady Gaga som kraschar med sin bil mitt i Stockholm spreds snabbt och startade spekulationer om det var på riktigt eller riggat.


Kuppmakarna är redaktionen bakom den modeinriktade webb-tvsajten 3tjejer.se. De ville dra uppmärksamhet till sin skönhetstävling ”Utmana Lady Gaga”, som går ut på att bräcka stjärnan genom att skicka in bilder på sina galnaste frisyrer och knasigaste outfits.

När Lady Gaga kom till Sverige i början av maj för att uppträda i Globen uppstod idén att utnyttja hypen kring hennes besök.

– Vi började snacka om vilken uppståndelse det skulle bli om Lady Gaga råkade ut för en bilolycka, och började sedan skämta om att fejka en krasch och göra en galen viral film, säger Kristina Norman, redaktör på 3tjejer.se.

Sagt och gjort. Investeringen blev en blond peruk för 259 kronor. En fejkad bilkrasch mitt i Stockholm och en film på Youtube senare har filmen fått en spridning över hela världen med 40 000 visningar.

– Det är otroligt vilken genomslagskraft sociala medier har, vi hade aldrig väntat oss ett sådant engagemang där folk från hela världen är inne och kommenterar och spekulerar om det är på riktigt eller inte.

3tjejer.se la upp tre filmer, en då bilen med ”Lady Gaga” kraschar in i en vägskylt, en trailer och en ”behind the scenes” där man får se hur det egentligen gick till.

– Syftet med filmerna var dels att locka besökare till sajten och dels lansera vår tävling på ett roligt sätt. Tyvärr har väl filmerna inte lyckats driva så mycket trafik till sajten än, men vi hoppas på att det kommer, säger Kristina Norman.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TmG7ITKYrJk&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/TmG7ITKYrJk&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.