Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

L’Oréal fälls för vilseledande reklam

Publicerad: 1 December 2010, 09:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Kosmetikajätten L’Oréal har inga belägg för att dess kräm motverkar rynkor, enligt marknadsdomstolen.


Det var i maj 2009 som Konsumentverket drog L’Oréal inför marknadsdomstolen. Anledningen var att kosmetikjätten i en annons hävdat att krämen Lancôme High Resolution slätar ut 70 procent av rynkorna i ansiktet.

I en annan annons, för Vichy Liftactiv Pro, påstods det att krämen är "källan till frisk hud" och gör att rynkorna minskar med 43 procent - eller försvinner helt.

Men enligt Konsumentverket, KO, hade L’Oréal inga bevis för sina påståenden. Därför anmälde KO L’Oréal till marknadsdomstolen - som nu fäller företaget.

Då L’Oréal inte kunnat presentera tillräckliga belägg förbjuds de nu att använda en rad påståenden i sin reklam, bland annat att krämen "reparerar" eller "reducerar" rynkor.

Bryter L’Oréal mot förbudet riskerar man ett vitesbelopp på 1 miljon kronor. L’Oréal ska dessutom ersätta KO för rättegångskostnader, med 226 400 kronor.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.