Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 7 Juni 2016, 09:32
Uppdaterad: 7 Juni 2016, 09:35
Inför skolavslutningen vill A Non Smoking Generation göra skolan rökfri.
Med budskap som "Den blomstertid nu kommer", ”Think inside the box” och ”Skolavslutning” mot en bakgrund
av gravstenar vill A Non Smoking Generation slå ett slag för rökfria skolor.
Kampanjen är framtagen av reklambyrån New, som drivs av Jocke Jonasson, och går på Clear Channesl digitala skärmar i Stockholm under veckan.
Enligt en undersökning från Novus, som A Non Smoking generation beställt, röker var tredje elev i årskurs två på gymnasiet.
– Fokus i tobaksdebatten ligger idag på vuxnas frihet att bruka tobak istället
för vad som är bäst för våra barn och unga, säger Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking
Generation i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Framför allt borde man satsa mer resurser på att göra skolan och dess miljö
tobaksfri. Regeringen har nu glädjande ställt sig bakom ett tobaksfritt
Sverige 2025, och det enklaste och snabbaste sättet att nå dit är att
förhindra att fler barn lär sig röka i skolan.
Niclas Rislund