Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kyrkogård ska få unga att inte röka

Publicerad: 7 Juni 2016, 09:32
Uppdaterad: 7 Juni 2016, 09:35

Inför skolavslutningen vill A Non Smoking Generation göra skolan rökfri.


Med budskap som "Den blomstertid nu kommer", ”Think inside the box” och ”Skolavslutning” mot en bakgrund

av gravstenar vill A Non Smoking Generation slå ett slag för rökfria skolor.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån New, som drivs av Jocke Jonasson, och går på Clear Channesl digitala skärmar i Stockholm under veckan.

Enligt en undersökning från Novus, som A Non Smoking generation beställt, röker var tredje elev i årskurs två på gymnasiet.

– Fokus i tobaksdebatten ligger idag på vuxnas frihet att bruka tobak istället

för vad som är bäst för våra barn och unga, säger Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking

Generation i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Framför allt borde man satsa mer resurser på att göra skolan och dess miljö

tobaksfri. Regeringen har nu glädjande ställt sig bakom ett tobaksfritt

Sverige 2025, och det enklaste och snabbaste sättet att nå dit är att

förhindra att fler barn lär sig röka i skolan.

 

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.