Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Kyrkan väljer Prat

Publicerad: 12 mars 2014, 14:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:44

Pr-byrån får uppdraget att jobba med Svenska kyrkans internationella arbete.


Ämnen i artikeln:

Prat PR

Initialt rör det sig om två insamlingskampanjer – en fastekampanj före påsk och en julkampanj.

Svenska kyrkan jobbar även med byråerna Westanders och Gullers, men väljer i sitt internationella arbete att satsa på ett mer renodlat samarbete med Prat Pr.

– Vi kände att vi behövde lyfta vårt internationella arbete och gjorde därför en upphandling med flera byråer. Valet föll på Prat på grund av deras kreativitet, nytänkande och engagemang för våra frågor, säger Mattias Nihlgård, kommunikationsansvarig för Svenska kyrkans internationella arbete, till Dagens Media.

Målet med samarbetet är att öka kännedomen för kyrkans internationella arbete, något som Mattias Nihlgård tycker har hamnat i skymundan.

– Svenska kyrkan är en stor organisation med en mängd aktiviteter. Vi är också en internationell aktör, men vi förknippas inte riktigt med det, vilket vi vill ändra på.

Gemensamt för de båda kampanjerna är temat "Allt för att utrota hungern".

Prat Pr har tagit fram ett koncept där Svenska kyrkan åker på turné i en food truck. Där serveras soppor med inspiration från det Haitiska och Kambodjanska köket.

Dessa två länder står i fokus i årets fastekampanj, med vilken kyrkan vill uppmana svenska folket att aktivera sig för en rättvis värld där ingen ska gå hungrig.

– Insamlingskampanjen kommer att äga rum före påsk, och nästa steg är planeringen inför julkampanjen. Jag tror att Prat kan bidra till ökad kännedom om vårt internationella arbete, säger Mattias Nihlgård och fortsätter:

– Vi är väldigt glada över att det gick snabbt från idé till verklighet, och att vi nu kan föra ut frågorna om hungerproblematiken i landet.

Insamlingskampanjen startar runt lunchtid den 14 mars på Tulegatan i Stockholm, och fortsätter sedan till nio andra stopp runt om i Sverige.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Prat PR

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News