Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kvinnorna försvann från stortavlorna

Publicerad: 9 Mars 2015, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Kvinnorna plockades bort från annonser och tidningsomslag på kvinnodagen.


Ämnen i artikeln:

DDBSSU

Bakom kampanjen, som ska dra uppmärksamhet till kvinnors rättigheter, ligger The Bill, Hillary and Chelsea Clinton Foundation, som har tagit hjälp av prestigebyrån Droga 5.

I samarbete med bland andra tidningsförlaget Conde Nast, Unilever och H&M plockade stiftelsen bort kvinnorna från tidningsomslag och stortavlor inför Internetionella kvinnodagen i går, den 8 mars.

I kampanjen, som har budskapet "We're not there yet", ingår också en film, där skådespelare som Amy Poehler, Cameron Diaz och Sienna Miller berättar om ojämlikheterna mellan kvinnor och män i USA.

En annan symbolisk gest under Internationella kvinnodagen stod prisade Londonbyrån Adam&Eve DDB för. Byrån kommer under de närmaste dagarna att heta Eve&Adam DDB.

Flera kampanjer valde att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor under kvinnodagen. Dagens Media har tidigare skrivit om Womens Aids stortavla, där en misshandlad kvinnas blåmärken försvinner när någon tittar på henne.

Frälsningsarmén i Sydafrika red på vågen av sociala medier-fenomenet #thedress, med en annons från byrån Ireland/Davenport där en blåslagen kvinna bär den omtalade klänningen. På annonsen ställs frågan "Why is it so hard to see black and blue?".

I Sverige försökte SSU dra uppmärksamhet i löneskillnaderna mellan kvinnor och män genom att instifta en "kvinnoskatt", med en kampanjsida där man kan räkna ut hur mycket män skulle behöva betala i "skatt" för att jämna ut skillnaderna mellan män och kvinnor under ett arbetsliv.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DDBSSU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev