Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kvinnorna föredrar dr

Publicerad: 5 Juli 2011, 13:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

När svenska kvinnor ska få information om nya produkter och butiker föredrar de direktreklam framför tv, visar en undersökning från Nielsen.


Därmed skiljer de sig från kvinnor i övriga världen, som ser tv som den viktigaste källan att få information om nya produkter. 

När det gäller information om butiker är muntliga källor viktigast för kvinnor runt om i världen. Hos svenska kvinnor hamnar muntlig rekommendation först på tredje plats, medan man litar mer på dr och tidningar.

Generellt är dock "rekommendationer från någon du känner" är den överlägset mest pålitliga reklamkällan för världens kvinnor.

Nielsens undersökning, som omfattar 6 500 kvinnor i 21 länder, frågade också svenska kvinnor om vad de planerar att spendera eventuella extrapengar på de kommande fem åren. Svaret blev semestrar, heminredning/renovering samt "sätta undan pengar för användning i nödsituationer".

– Kvinnor ökar sin köpkraft och får därmed större kontroll och inflytande över viktiga beslut i hushållet. Därför är kvinnorna av idag och imorgon starka konsumenter och det är mycket viktigt för marknadsförare och annonsörer att förstå deras vanor och attityder, säger Susan Whiting, vice ordförande för Nielsen, i ett pressmeddelande.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.