Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Kvinnolobbyn: Sverige sämst i Norden

Publicerad: 21 september 2016, 07:13
Uppdaterad: 22 september 2016, 09:45

Sveriges är sämst i Norden på att aktivt arbeta mot sexistisk reklam "Könsdiskriminering är ett problem för jämställdheten", säger Clara Berglund, generalsekreterare Sveriges Kvinnolobby.


I en granskning gjord av Sveriges Kvinnolobby har organisationen tittat på hur könsdiskriminerande reklam i Norden ser ut och följs upp.

Rapporten visar att alla länder behöver arbeta mer aktivt mot sexistisk reklam, men att Sverige är "sämst i klassen", då Sverige är det enda land i Norden som saknar regleringar mot sexistisk reklam.

Kvinnolobbyn menar att det är dags att göra något åt saken och införa en lag mot sexistisk reklam.

– Könsdiskrimineringen är ett problem för jämställdheten i samhället. Människor mår dåligt av det och när allmänheten tycker att det borde förändras, är det om något en anledning att göra något åt saken, säger Clara Berglund, generalsekreterare Sveriges Kvinnolobby till Dagens Media.

Nyligen anmälde Sveriges Kvinnolobby BMWs bilreklam som frontades av supermodellen Gigi Hadid. Reklamombudsmannen ansåg att reklamen var könsdiskriminerande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.