Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kungliga Operan vill nå ut med hjälp av AR

Publicerad: 2 April 2019, 11:56

Operan fyller sitt säsongsprogram med 43 olika AR-uppelvelser.


Ämnen i artikeln:

Kungliga Operan

Ett av Kungliga Operans uppdrag är att driva utvecklingen av publikupplevelsen framåt. Som en del i det har institutionen utvecklat en app som låter publiken köpa och ladda ned sin biljett, checka in i garderoben, hitta i huset och hitta till sin plats. På sikt är det även tänkt att publiken ska kunna se hela föreställningar, ta del av filmer bakom scenen eller möten med husets koreografer, regissörer, dirigenter, sångare och dansare i appen. 

Nu lägger Operan även till AR till repertoaren då man låter säsongsprogrammet komma till liv. Bakom kampanjen står teknikstudion DVA.

– Vi har använt oss av banbrytande AR-teknik för att väcka varje sida i Operans säsongsprogram till liv. Med musik, tal och 3D-effekter får användaren på ett enkelt sätt inblick i Operans magiska värld, oavsett var hen befinner sig. Vi tycker att det är oerhört spännande att tillsammans med Operan utforska vad ett säsongsprogram kan erbjuda, säger Bo Gustafsson, kreativ chef på DVA, i ett pressmeddelande.

Här kan du se en film om Kungliga Operans AR-kampanj. 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kungliga Operan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.