Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kultur- och näringslivstopparna byter Linkedinprofil för Åhléns

Publicerad: 27 September 2016, 11:43
Uppdaterad: 27 September 2016, 12:05

Åhléns vill bryta könsmaktsordningen och presenterar andra steget i deras kampanj där toppar från kultur- och näringslivet ändrat sina profilbilder på Linkedin.


Ämnen i artikeln:

Åhléns

I Åhléns senaste höstkampanj vill företaget "bryta klädmaktsordningen" och inspirera människor till att klä sig som de själva vill – fria från köns- och maktnormer.

Kajsa Grytt, Jens Lapidus, Joy M’Batha samt fotbollsspelaren Jimmy Durmaz frontar kampanjen.

Nu lanseras nästa steg i kampanjen där toppar från kultur- och näringslivet ändrat sina profilbilder på Linkedin.

Det är bland andra Telias vd Johan Dennelind, Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz, Axel Johnssons vd Mia Brunell Livfors och författaren Per Schlingmann som svidat om till mer "könsöverskridande mode" på sina profilbilder.

– Jag anser att det finns normer och strukturer i samhället som gör att vi behandlar män och kvinnor olika. Detta skapar begränsningar och innebär att vi inte tar vara på människors potential fullt ut. Jag tycker också att det är viktigt att företag i större utsträckning använder sin plattform för att vilja åstadkomma positiva samhällsförändringar, vilket är ytterligare ett skäl till att jag deltar i kampanjen, säger författaren Per Schlingmann i ett pressmeddelande.

Tanken är att topparnas ändrade profilbilder – där de nu poserar i mer könsöverskridande kläder – ska inspirera människor att även i professionella sammanhang uttrycka sig friare när det kommer till klädval.

Åhléns menar att klädmaktsordningen blir särskilt tydlig i vissa professionella sammanhang och på Linkedin präglas profilbilderna av slipsar, skjortor och kostymer.

Alla medverkande i kampanjen:

Amanda Lundeteg, vd AllbrightBarakat Ghebrehawariat, entreprenör & demokratiagentDaniel Karlsson, varuhuschef Åhléns CityGustaf Öhrn, vd ÅhlénsJohan Fant, cfo Axel JohnsonJohan Dennelind, vd TeliaKjell A. Nordström, ekonom & författareMia Brunell Livfors, vd Axel JohnssonPer Schlingmann, författare & rådgivareSeher Yilmaz, ordförande RättviseförmedlingenSohrab Fadai, regionschef Företagarna

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Åhléns

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev