Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kritikstorm mot Volkswagen på Facebook

Publicerad: 11 Januari 2012, 14:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:36

Greenpeace lockar återigen stridslystna "jediriddare" till Volkswagens Facebook-sida efter den tidigare Star Wars-spoofen. Nu hävdar miljöorganisationen att Volkswagen raderar inläggen istället för att svara, men Volkswagen Sverige säger att det är besökare som dolt inläggen genom att anmäla dem.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceVolkswagen

Den offentliga och infekterade striden mellan Greenpeace och Volkswagen tog fart i somras då miljöorganisationen gjorde en alldeles egen version av Volkswagens viralsuccé "The Force”. Skillnaden var att bilmärket hade fått rollen som den fruktade dödsstjärnan.

På en kampanjsajt presenterade miljöorganisationen samtidigt ett manifest där besökarna uppmanades att gå med i en rebellrörelse som skulle "få över Volkswagen från den mörka sidan". Kampanjen var en protest mot bilmärkets påstådda lobbying mot hårdare utsläppskrav inom EU.

Nu har Rebellkampanjen fått nytt liv. Efter att Volkswagen UK bett om förslag på nyårslöften på sin Facebook-sida började miljöaktivister önska stopp på bilmärkets antiklimat-lobbying både på den brittiska och andra länders Facebooksidor.

– Efter att ha ignorerat över 1000 kommentarer på sina Facebook-sidor har Volkswagen kommit på en ny taktik: att radera kommentarerna, säger Anna Havala, kommunikationsansvarig på Greenpeace, i ett mejl till dagensmedia.se, och hänvisar till en film som beskriver situationen.

De kritiska kommentarerna från privatpersoner och Greenpeace har även letat sig till svenska Volkswagens Facebook-sida.

– Vi raderar normalt sett inte kommentarer på Facebook om det är inte är samma person som postar samma inlägg hela tiden, men sen är det så att fans på vår sajt kan anmäla inlägg som spam och då blir de automatiskt dolda av Facebook, vilket har skett både i det här och andra tidigare sammanhang, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, till dagensmedia.se.

Han fortsätter:

– Vi har ingen strategi att radera inlägg från Greenpeace eller andra så länge det inte strider mot lagar och förordningar.

Men ska ni svara på de här inläggen på den svenska Facebook-sidan?

– När Greenpeace ställde sina frågor sist så gav Volkswagen svar, så vi tycker att vi har gett svar tidigare och kommer inte att gå in och kommentera det här frågorna enskilt.

Greenpeace Star Wars-spoof:

<iframe src="http://player.vimeo.com/video/25854715?title=0&amp;byline=0&amp;portrait=0" width="400" height="225" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe><p><a href="http://vimeo.com/25854715">VW: Den Mörka sidan</a> from <a href="http://vimeo.com/greenpeacenordic">Greenpeace in Nordic</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceVolkswagen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev