Kritiken växer mot Moderaternas kommunikation

Skildrar "krisande" Göteborg med klipp på brinnande bilar från Kanada: "Vi kan inte gå och tända på en bil för att få bra bilder”, säger moderaten David Josefsson.

De politiska partiernas kommunikation befinner sig under lupp inför valupptrappningen. Både Socialdemokraterna, LO och nu senast Moderaterna har hittills fått utstå kritik.

Moderaterna i Göteborg har i en kampanjfilm använt sig av kanadensiska filmsekvenser på brinnande bilar, för att skildra ett Göteborg som det politiska partiet menar ”slits isär” och förändrats till det sämre de senaste decennierna.

Kampanjfilmens klipp på brinnande bilar kommer från Kanada, har P3 Nyheter upptäckt. De är tagna i Vancouver efter att ett lokalt hockeylag 2011 förlorat en match i Stanley Cup-finalen.

Den moderata riksdagsledamoten David Josefsson är en av de som står bakom filmen. Han säger till DN att reaktionerna över filmen främst varit positiva, och att de valt att illustrera problemen i Göteborg med Kanadensiska bilder, eftersom de själva inte kan ”gå och tända på en bil för att få bra bilder”.

– Då sa vi det att då vi köper bilder från en bildbank. Även om bilen står i Vancouver så tror jag att alla som bor i Göteborg är medvetna om problemet med bilbränder, säger han till DN.

Moderaterna har på flera håll den senaste tiden anklagats för att anspela på rädsla i sina kampanjer, och för att hämta inspiration från Sverigedemokratiskt håll.

Senast förra veckan väcktes kritik i ett ett debattinlägg i DN mot att Moderaterna i Stockholm använder begreppet ”go zone” i sin nuvarande utomhuskampanj. Begreppet har hämtas från den amerikanska högerns och Trumps terminologi, och debattören Felix Hultin menar att det är ”osmakligt att använda” – eftersom det är orimligt av Moderaterna ett jämföra svenska förorter med de krigszons-liknande områden som begreppet ”no go zone” härstammar ifrån.

När Dagens Media når moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson försvarar han Göteborgsfilmen, men medger att det vore bättre om en lokal bild hade använts – eftersom sakfrågorna då hamnat mer i fokus.

– Samtidigt försöker vänstern klistra alla möjliga stämplar på oss, men filmen från Göteborg handlar inte om svartmålning. Den har både krass verklighetsbeskrivning och framtidsoptimism, säger Kommunikationschefen.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-02-13 07.46Uppdaterad 2018-02-13 16.15

Ämnen i artikeln: