onsdag29 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Kritik mot Victoria's Secrets nya kampanj

Publicerad: 29 oktober 2014, 05:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24

Nya kampanjen "The perfect 'body'" möter kritik.


SA

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Victoria's Secret nya bh-kampanjen "The perfect 'body'", som är en del av satsningen "Body by victoria", har mött stark kritik. I sociala medier uppmanas konsumenter att bojkotta märket.

Orsaken är att reklamen anses underblåsa skeva skönhetsideal.

En av kritikerna, som fått medialt utrymme i England, är 22-åriga Frances Black, som startat en namninsamling mot underklädsföretaget tillsammans med två vänner.

– Varje dag bombarderas kvinnor med reklam vars mål är att få dem att känna sig osäkra kring sina kroppar, i hopp om att de ska spendera pengar på produkter som kanske kan få dem lyckligare och vackrare. Victoria's Secrets nya reklam för deras bh-sortiment använder den taktiken, och skickar ut skadliga budskap genom att positioner orden "The perfect 'body'" över modeller som har exakta samma, smala kroppstyp, säger Frances Black i ett uttalande, enligt The Telegraph.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev