Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Kritik mot Stockholm Prides kampanj

Publicerad: 29 juli 2016, 07:47
Uppdaterad: 29 juli 2016, 08:25

Stockholm Prides officiella kampanj anklagas för att vara exkluderande – anses vara för hetero och för vit.


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

I år har Pridefestivalen i Stockholm uppmärksammats med musikvideon "Kärleken är vi" och genom flera kampanjfilmer.

I filmerna syns olika par som visar upp sin kärlek, men kampanjen har stött på en hel del kritik i sociala medier, rapporterar bland annat P3 Nyheter.

Kritiken handlar om att det finns för stor andel heteropar och knappt några rasifierade HBTQ-personer med i kampanjen.

Christian Valtersson som är ordförande för Stockholm Pride säger till P3 Nyheter att han tror att de är svårt att få alla grupper att känna sig inkluderade, men att han förstår kritiken.

Han pekar även på att en smal budget och tidsbrist är en förklaring till att kampanjfilmerna blev som de blev.

– Vi frågade alla våra volontärer om de hade möjlighet att vara med i den här filmen. Nu var det med väldigt kort varsel och väldigt låg budget. Vi får ju jobba enligt de förutsättningar vi har hela tiden, säger Christian Valtersson till P3 Nyheter.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev