Kritik mot Skodakampanj

Konsumentverket väntar på yttrande från Volkswagen innan man beslutar om ytterligare åtgärder.

Konsumentverket menar att reklamen strider mot terrängkörningslagen.

Skodas kampanj "En egen väg" får kritik av Konsumentverket. Kampanjen består bland annat av reklamskyltar och webbannonser där bilförare uppmanas att "ta sin egen väg" med bilen, något som Konsumentverket menar uppmanar till att köra bil i strid med terrängkörningslagen.

Samtidigt har verket synpunkter på att information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp saknas och klassar reklamen som otillbörlig.

Innan Konsumentverket tar ställning till om ytterligare åtgärder ska vidtas ber man koncernägaren Volkswagens svenska del om ett yttrande senast den 27 september. Efter yttrandet ska verket ta ställning om ytterligare åtgärder.

Det här är inte första gången som Konsumentverket har haft synpunkter på bilreklam som strider mot terrängkörningslagen. I våras rapporterade Dagens Media om att Konsumentverket även rytit till mot Fords reklamkampanj där en Fordbil kör runt på sandig terräng.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-09-19 06.36Uppdaterad 2017-09-19 06.36

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: