Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kritik mot Samsungs Iphone-attack

Publicerad: 13 December 2017, 10:58
Uppdaterad: 13 December 2017, 12:04

Hånar konkurrenten i ny reklamfilm: "Fattar inte hur Samsung kan göra det här utan att bli tvärstämda", säger copywritern Hedvig Hagwall Bruckner.


Ämnen i artikeln:

IphoneSamsung

2011 gjorde Samsung narr av Iphone-användare när marknadsföringen av mobilen Samsung S2 var aktuell. Nu slår Samsung återigen hårt åt konkurrenten i en 60-sekunders lång reklamfilm. Denna gång är det Galaxy S2 som marknadsförs.

I reklamfilmen får vi följa en Iphone-användare som varit en trogen konsument i tio års tid och tagit del av de olika modellerna eftersom han är "hooked". Det Samsung vill visa är dock iPhones brister. Allt från dess vattentäthet, skärmstorlek och kamerakvalitet. När iPhone krånglar, går sönder eller gammal modell måste bytas ut står Galaxy S2 sig stark. Till slut bestämmer sig Iphone-fantasten att prova en Samsung och får sig plötsligt en ögonöppnare.

Men alla är inte lika tagna av Samsungs knep som konsumenten i reklamfilmen. Kings copywriter, Hedvig Hagwall Bruckner, tycker det är konstigt att reklamen får visas.  

– Den här bryter mot våra etiska regler. Jag skulle aldrig vågat göra en sån här film. Att använda ett annat varumärke i sin reklam bryter mot marknadsföringslagen. Fattar faktiskt inte hur Samsung kan göra det här utan att bli tvärstämda av Apple, säger hon till Dagens Media och hänvisar till ICC:s regler för reklam- och marknadskommunikation.

"Det är jätteviktigt att vi håller oss till de överenskommelser vi har. Börjar vi rucka på det och företag gör som de vill har vi plötsligt en marknad där vi inte spelar efter samma regler".

Hon säger att det är viktigt att inte misskreditera andra företag i reklamfilmer. Därför är man hela tiden noggrann med att tejpa för eller "blurra" andra loggor än den man gör reklam för.

– Insikten om att folk är hooked på en produkt som kanske inte är den bästa hade inte behövt vara så "head on". Det är jätteviktigt att vi håller oss till de överenskommelser vi har. Börjar vi rucka på det och företag gör som de vill har vi plötsligt en marknad där vi inte spelar efter samma regler. De seriösa reklambyråerna skulle inte komma på tanken att göra reklam som bryter mot de här lagarna.

Men Samsung måste väl ändå ha en ganska stor reklambyrå i ryggen?

– Ja, och det är för mig jättekonstigt. Jag tycker man ska bygga sina varumärken på sina egna fördelar än andras eventuella nackdelar.

"Det skulle kunna bryta mot den svenska marknadsföringslagen"

"Det finns inget förbud i att Samsung jämför sig med Apple", säger Johan Åberg.

Johan Åberg är advokat och delägare i advokatfirman Westermark Anjou. Verksamheten har hand om immaterialrätt, IT-rätt, medierätt och marknadsrätt. Han säger att konkurrenter får jämföra sig med varandra, men att det måste vara jämförelser som bygger på en sanningsenlig grund.

– Huvudregeln i Sverige är att du får jämföra dig med dina konkurrenter. Det finns inget förbud i att Samsung jämför sig med Apple. Däremot måste jämförelsen vara korrekt. Den ska vara objektivt mätbar och jämföra relevanta egenskaper hos en konkurrent.

I det här fallet anser Johan Åberg att Samsung jobbar i gränslandet, där det är uppenbart att man vill framhäva sina egna produkter och trycka ner Apples.

– Skulle det här komma i domstol så är det Samsung som ska visa varför man gör en korrekt jämförelse med Apples produkter i dessa avseenden. Här har Samsung en bevisbörda att förklara och rättfärdiga sin jämförelse och att den inte strider mot marknadsföringslagen.

Det finns flera fall i Sverige där reklamer fått fällande dom. Bland annat fälldes Telenor i ett mål mot Tele2 på grund av att Telenor utelämnade Comviq i sin jämförelse. Även Ladbrokes och Synsam har fällts. I Synsams fall ansågs man misskreditera konkurrenten Specsavers.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

IphoneSamsung

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.