Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kritik mot Innocents stickkampanj: ”Väldigt dåligt utformad”

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 9 Juni 2016, 13:33

UPPDATERAD. Hallå där stickningsbloggaren ”Visa Lisa”, som fick ett reklampaket från Innocent, skrek rakt ut.


Smoothieföretaget Innocent vill få svenskarna att gå man ur huse för att sticka pyttesmå mössor i kampanjen ”Den stora stickningen”. Mössor som i sin tur ska sättas på bolagets smoothies.

För varje såld flaska med mössa skänker Innocent 2 kronor till Röda Korsets verksamhet för att motverka ensamhet bland äldre.

För att få med sig proffsen har Innocent också skickat påkostade paket till profilerade stickare.

En av dem, Lisa Bomble som driver bloggen ”Visa Lisa”, sparkade bakut när hon hämtade ut paketet – ”en enorm låda” – på posten.

Där låg stickor, garnnystan och instruktioner.

Lisa Bomble svarade med ett svavelosande: ”VAFAN”, i sin blogg.

– För mig blev det en sådan uppenbar minuskalkyl. Det kostar så mycket mer att köpa garn och stickor och skicka det till mig än att skänka 2 kronor per flaska. Det är att be mig om gratisjobb för en väldigt liten andel som går till välgörenhet, säger Lisa Bomble.

Dessutom var garnet förpackat i träull – som i sin tur fastnat på själva garnet.

– Garnet är skräpigt. Först behöver jag sätta mig och städa, dessutom drar det ut fiber ur garnet. Det leder till att mössan kommer att se sliten ut.

Varför blev du så upprörd?

– Man använder de behövande som slagord. Här är det så mycket kostnader för en så liten gåva i slutänden. Bara portot gör att det krävs ganska många stickerskor som lägger många timmar för att det ska väga upp.

Hur lång tid tar det att sticka en sån där liten mössa?

– En van stickare skulle behöva lägga mellan en halvtimme och en timme.

Vad tycker du om kampanjen i stort

?

– Den här kampanjen är väldigt dåligt utformad. Dessutom skickade man två raka stickor i paketet, det räcker inte för att göra en mössa om de inte förväntar sig att jag ska sy ihop den.

Lisa Bomble valde i stället att swisha 100 kronor vardera till Röda Korset och UNHCR.

– Om Arla hade gått ut i en kampanj till svenska män som sitter hemma och täljer och bett dem tälja en smörkniv, skicka den till Arla som i sin tur skulle skicka med den med sina smörpaket och skänka 2 kronor, tror jag att fler hade reagerat.

– Här blir det som att Innocent säger ”hej alla ensamma människor som sitter och stickar, använd er tid och kunskap för att vi ska skänka 2 kronor per flaska”. Det finns ingen respekt för hantverket.

Innocents Andrea Hilzensauer som är ansvarig för "Den stora stickningen" i Sverige säger till Dagens Media att det är tråkigt att en kampanj som lyfter en viktig fråga och syftar till att samla in pengar till Röda Korsets besöksverksamhet uppfattas som någonting negativt

– Kampanjen drog igång förra veckan och vi har fått många positiva reaktioner. "Den Stora Stickningen" har tidigare genomförts i andra länder och många tycker det är roligt att sticka mössorna och samtidigt bidra till någonting positivt.

Andrea Hilzensauer säger att  kampanjen hittills har hjälpt Innocent att skänka 35 miljoner kronor till organisationer som hjälper äldre över hela Europa och att man redan ser ett bra engagemang i Sverige.

– Många har redan börjat sticka mössor. Vi har på olika sätt, uppmärksammat erfarna stickare på kampanjen just för att de kan inspirera och på så sätt engagera andra att vara med. Att delta är självklart upp till var och en, vill man hellre skänka pengar direkt till verksamheten så är det ju också positivt, säger Andrea Hilzensauer.

Hon vill också påpeka att kampanjen inte bara vänder sig till Sveriges proffsstickare och att alla är välkomna, även nybörjare och de som vill lära sig.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.