Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kritik mot försvarets 25-miljonerskampanj

Publicerad: 15 Juni 2010, 06:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:47

Försvaret påkostade rekryteringskampanj kallas för ”bluffreklam” och kritiseras hårt.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmFrom Stockholm with LoveCamp DavidFörsvarsmaktenCarat

Försvaret är just nu ute i en 25-miljonerkronorskampanj som ska öka myndighetens attraktionskraft som arbetsgivare. Detta i samband med avskaffandet av den allmänna värnplikten.

Kampanjen, som spinner vidare på temat ”Har du det som krävs”, får idag kraftfull kritik i Svenska Dagbladet.

Mats Ekdahl, före detta chefredaktör för Resumé och generaldirektör för Styrelsen för psykologiskt försvar jämför reklamfilmerna med produktioner från Hollywood.

– Man kör med Bruce Willis-sekvenser för att visa upp en häftig verksamhet och locka med jobb. Men detta gäller unga människors yrkesval inför insatser som ytterst kan gälla liv eller död. Man får inte använda reklamtrick i så allvarliga frågor, säger han till SvD.

Mats Ekdahl vänder sig även mot kampanjens copytexter, som frågar om du har det som krävs för att ha en åsikt med påståenden som ”Din kollega kan leva med att Sverige kränks” och ”Din mamma tycker inte att vår demokrati måste skyddas”.

– Reklamens medel måste av en stor statlig myndighet användas med samhällsansvar. Detta ger ett lättsinnigt och ansvarslöst intryck. Det är för stora reklampengar och alltför svåra sakfrågor för att hantera på detta sätt. En kampanj måste vara glasklar. Denna är luddig, utan röd tråd och med tankekullerbyttor rakt igenom, säger Mats Ekdahl till SvD.

Försvarets relativt nytillträdde marknadschef Fredrik Swahn försvarar sin kampanj och uppger att syftet är att ”väcka debatt” och ”sprida kunskap” om försvarets verksamhet.

–Vi har ingen ambition att skildra verkligheten till hundra procent. Det är inte så man producerar reklamfilm. Det viktiga är att tittare får en känsla som överensstämmer med verkligheten, säger han till SvD.

I SvD:s artikel framförs även kritik mot att reklamfilmerna är inspelade i Sydafrika i miljöer som inte stämmer överrens med verkligheten – vilket får tidningen att kalla kampanjen för ”bluffreklam”.

Dagensmedia.se har tidigare skrivit om den påkostade kampanjen här, och här kan du se filmerna.

Bakom kampanjen står DDB Stockholm och mediebyrån Carat. From Stockholm with Love står för webbproduktionen och Camp David har producerat reklamfilmerna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev