Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kritik mot Eons Google-annonser

Publicerad: 30 November 2010, 06:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Gratis hemlarm, lovar Eon. Men det stämmer inte, menar Konsumentverket, som anser att eljättens marknadsföring är vilseledande.


Ämnen i artikeln:

EonGoogle

KO:s kritik gäller köpta sökord på Google, där Eon bland annat lagt beslag på "hemlarm". Den som googlar på ordet möts av annonser med copyn:

"Få ett gratis hemlarm när du tecknar elavtal med E. ON!" samt "Funderar du på att skaffa hemlarm? Teckna ett elavtal och få ett gratis hemlarm!"

Men larmavtalet omfattar både två års bindningstid samt fasta kostnader och månadsavgifter - vilket inte framgår av annonserna. Därför är reklamen vilseledande, anser KO.

Eon ska nu yttra sig i ärendet.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

EonGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.