Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kreativa medielösningar ska boosta Klarnas Snoop Dogg-samarbete

Publicerad: 25 Januari 2019, 06:00

Bild 1/2  Kampanjen kommer gå med ljud på den stora Stureplans-skylten i Stockholm. Ljud har bara använts på skärmen någon gång tidigare.

Foto: Klarna

Nu börjar Klarna aktivera det redan omskrivna samarbetet med Snoop Dogg i köpt medieutrymme. Flera av lösningarna används för första gången. "Tar man fram någonting spektakulärt så behöver det kännas hela vägen ut", säger Emelie Karlsson, ansvarig för konsumentmarknadsföring på Klarna i Sverige.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupTwitterKlarna

Det var i förra veckan som Klarna avslöjade nästa steg inom det prisade reklamkonceptet "Smoooth": det nya samarbetet med hiphop-legendaren och entreprenören Snoop Dogg, som också går in som investerare i fintech-bolaget. I kampanjen “Get Smoooth”, som lanserar samarbetet, förvandlas han till Smoooth Dogg.

Emelie Karlsson, ansvarig för konsumentmarknadsföring på Klarna i Sverige, säger till Dagens Media att Klarna är otroligt nöjda med den första fasen av lanseringen och att gensvaret har varit över förväntan. 

Samarbetet har redan blivit vida omskrivet, inte bara i svensk press utan även internationellt av till exempel CNBC, Bloomberg och Forbes. 

När nyheten kom den 17 januari trendade Klarna som nummer ett på Twitter i Sverige den dagen, medan Snoop Dogg hamnade på en andra plats. Reklamfilmen "The coronation of Smoooth Dogg" har i skrivande stund fått över 2,8 miljoner visningar på Youtube. 

Nu går man in i kampanjens nästa fas, genom att med start under fredagen ta ut den i köpt medieutrymme. 

– Klarna finns ju både i den fysiska och den digitala världen, vi är till för alla och vill få med alla i Smoooth-resan. Därför behöver vi en mix av många medieslag och kommer köra på en blandning av räckvidd och mer konverterande kanaler, säger Emelie Karlsson till Dagens Media. 

LÄS MER: "David Sandström: 'Det blir spektakulärt'" 

Förutom att kampanjen kommer synas brett i både tv, bio, utomhus, digitala och sociala medier samt i print och genom influencer-samarbeten, kommer Klarna att använda sig av nya, kreativa medielösningar – varav några görs för första gången. 

– Genomgående försöker vi använda kreativa grepp när vi nu jobbar med att aktivera kampanjen i media. Tar man fram någonting spektakulärt så behöver det kännas hela vägen ut, även i medievalen. Vi har dessutom sett att vår ad recall påverkas mycket när vi försöker utnyttja kontexten och addera någonting kreativt i våra medieval, fortsätter Emelie Karlsson. 

– Jag är mån om att hålla en dialog med vår mediebyrå OMD om vad de har gjort och inte gjort förut. Vi är verkligen ett varumärke som vill testa nya saker, och saker som andra banker kanske inte gör. 

Klarna kommer bland att att köra “smoootha reklambreaks", där reklamavbrottet bara är en minut och består helt och hållet av Klarnas kampanjfilm. Lösningen, som testas för första gången i Sverige, görs tillsammans med Nent och går första gången 31 januari innan säsongspremiären av TV3 Dokumentär. 

Klarna kommer dessutom köra takeover-vepor i Malmö, Göteborg samt på Sergels torg och Stureplan i Stockholm, där Klarna kommer gå som ensam annonsör med ljud på den stora Stureplans-skylten. Ljud har bara använts på skärmen någon gång tidigare. 

Förutom detta gör Klarna ett större samarbete med Vice i Sverige, Storbritannien och Tyskland. I Sverige genom ett influencer-samarbete med artisten Joy, som utforskar begreppet “smoooth” i en videointervju. 

För Klarna blir det även första gången man använder print, vilket rimmar med ambitionen att nå en lite mer nischad målgrupp inom exempelvis musik och mode. 

– Det är en del av det livsstilsvarumärke vi försöker bygga. Stillbildsmaterialet i kampanjen är dessutom så snyggt att vi tycker det förtjänar snygga placeringar i print, säger Emelie Karlsson. 

Även om den övergripande målsättningen med kampanjen är att få folk att prata om Klarna och om samarbetet med Snoop Dogg, säger Emelie Karlsson att det är någonting mycket bredare än en branding-kampanj. 

– Särskilt på den svenska marknaden där folk redan känner till Klarna. Här handlar det mer om att utbilda i våra olika betalmetoder och om Klarnas app som äntligen har många fler features som vi har längtat efter. 

Vad hoppas du blir resultatet?

– Jag hoppas dels att folk kommer att prata om kampanjen, men också att vi får chansen att berätta mer om våra produkter, att vi får ut vår app på ett bra sätt och att våra handlare förstår varför kampanjen är viktig även för dem. 

– Jag är redan väldigt nöjd med gensvaret hittills. När vi gör alla de här nya, roliga grejerna måste jag ibland påminna mig själv om att vi faktiskt är en bank. Vi har redan haft folk som hört av sig till oss som vill börja jobba på Klarna tack vare kampanjen. Jag fick ett sms av min mormor här om dagen som skrev att hon nu har koll på vem Snoop Dogg är, och hon har aldrig tidigare haft koll på vad jag gör på jobbet. Det säger nog lite om genomslaget.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NENT GroupTwitterKlarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.