Kampanjer
Kräver att alkoholreklamen stoppas
Publicerad: 29 november 2012, 11:54
Myndigheten för radio och tv kräver i ett brev riktat till myndighetens brittiska motsvarighet Ofcom att Storbritannien stoppar alkoholreklam i utsändningarna till Sverige.
Förra året KO-anmälde nykterhetsorganisationen IOGT-NTO 32 företag – bland annat MTG, Carlsberg och Titan – för att bryta mot alkohollagen i och med att de gör reklam för alkohol på kanaler som sänder från Storbritannien.
Anmälningen ledde till att Granskningsnämnden för radio och tv startade en utredning för att se om det går att stoppa alkoholreklam som sänds från utlandet.
Nu kräver Myndigheten för radio och tv, genom att hänvisa till EU:s audiovisuella direktiv, att Storbritannien stoppar alkoholreklamen i utsändningarna till Sverige.
En skrivelse i frågan har skickats till Myndigheten för radio och tv:s brittiska motsvarighet Ofcom. I skrivelsen berörs TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9.
– Vi har ett lagförbud mot alkoholreklam i tv, det finns en politisk enighet och ett stort allmänt stöd för den linjen. Att Sverige nu, genom Myndigheten för radio och tv, kräver att Storbritannien stoppar alkoholreklamen i svenska tv-kanaler är en stor delseger, säger Sara Heine, verksamhetschef IOGT-NTO, i ett pressmeddelande.
EU:s audiovisuella direktiv
I direktivet är ett så kallat effektlandsprincip införd. I det här fallet innebär det att om en tv-sändning från ett annat land helt eller huvudsakligen riktar sig till Sverige och en svensk publik så ska svensk lag gälla.