Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Köttkampanj ska få fler att äta svenskt

Publicerad: 2 Mars 2011, 12:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Svenskt Kött lanserar en kampanj där de belyser det inhemska köttets mervärden – och försvarar det högre priset.


På grund av den svenska djurskyddslagstiftningen, och de krav som ställs på köttproduktionen, är svenskt kött i många fall betydligt dyrare än importerat kött.

Detta har lett till att många svenska bönder försatts i en svår ekonomisk situation, enligt intresseorganisationen Svenskt Kött, som ägs av Sveriges köttproducenter.

Med start nästa vecka rullar organisationen ut ett antal annonser i morgon- samt fackpress, med syfte att ändra allmänhetens uppfattning kring det inhemska köttets priser.

– Vad som har hänt de senaste 20 åren i Sverige är att lönsamheten för köttbönderna blivit usla. De konkurrerar inte på samma villkor som resten av Europa, säger Fredrik Lundgren, kundansvarig på Hilanders kitchen, som står bakom kampanjen.

Varje månad tvingas 100 köttbönder att lägga ner sin verksamhet, just på grund av den orättvisa konkurrensen, säger han vidare.

– Det är verkligen så illa, det är katastrofläge. Den här kampanjen borde ha kommit för 20 år sen.

Syftet med kampanjen är belysa vad den svenska djurskyddslagstiftningen innebär, och varför den är värd att försvara.

– Men det handlar inte om att äta mer kött, utan bättre kött som är producerat på ett sjysst sätt mot djuren.

Fredrik Lundgren menar att svenska konsumenter oftast går efter pris, då de inte vet bättre.

– Ser vi bilder på djur som behandlas fel så blir vi förbannade och tror att det är likadant överallt. Men i Sverige har vi ett starkt djurskydd. Svenskt kött vill ta upp frågan om vi är beredda att betala för det.

Kampanjen kommer att gå i en rad tidningar, som Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, DI Weekend samt i lokaltidningar som Barometern.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.