Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kostministeriet kampanjar – hoppas på svensk fruktfrossa

Publicerad: 24 Januari 2018, 07:06
Uppdaterad: 24 Januari 2018, 07:58

Nystartade initiativet vill vända den negativa frukt- och grönt-trenden: "Hela idén började som ett dåligt skämt".


"Frukt och Grönsaksrapporten 2017" är en undersökning som gjorts av Kairos Future, på uppdrag av det nystartade initiativet Kostministeriet. Rapporten visar att genomsnittssvenskens konsumtion av frukt och grönt fortfarande står sig lågt i förhållande till rekommendationerna.

Nu hoppas Kostministeriet vända den negativa fruktrenden. Tillsammans med byrån Ehrenstråhle har de tagit fram en kampanj för att uppmärksamma svensken på sin fruktkonsumtion. 

– Det är nu det roliga börjar. Vi vill starta dialog om frukt och grönt, och vi hoppas att företag och andra folkrörelser ska ställa sig bakom Kostministeriet i framtiden, säger Claes Henriksson, verksamhetsansvarig på Kostministeriet, till Dagens Media.

Kampanjen syns just nu i tunnelbanan, som utomhusreklam i Stockholm, Göteborg och Malmö samt i sociala medier.

Johan Nerman är copywriter på Ehrenstråhle och är en av dem som ligger bakom Kostministeriets kampanj.

– Egentligen började hela idén som ett dåligt skämt – tramsiga ordvitsar på kända citat. Sedan kände vi att "det här var ju kul", och det var precis så vi sålde in kampanjen. Kredd till Kostministeriet för att de vågade köpa på känsla. Det känns rätt ovanligt i dag, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Det är enkelt att man i sådana här fall landar i skrämselrubriker, det blir lätt så med den här typen av ”förändra världen”-uppdrag.

Finns det vidare planer kring ert samarbete med Kostministeriet?

– Absolut. Vi har inte fått nästa brief än, men den röda tråden genom allt vi gör kommer vara att på ett eller annat vis få de som äter allra minst frukt och grönsaker att äta mer

Om Kostministeriet:

Kostministeriet är ett nytt initiativ med uppgift att främja folkhälsan genom ökad konsumtion av frukt och grönsaker i Sverige. Initiativtagare är frukt- och grönsaksaktören Total produce nordic AB.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.