Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Köpfesten inför valet har börjat

Publicerad: 18 Oktober 2013, 12:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:53

Med ett år kvar till valet ser partierna över sina reklambudgetar. Flera partier planerar att köpa betydligt mer reklam än för fyra år sedan.


Valen av reklambyrå är i stort sett klara och flera partier har redan trappat upp sitt kampanjarbete inför "supervalåret" 2014 då svenskarna har möjlighet att rösta i sammanlagt fyra val.

En rundringning bland partiernas kommunikationsansvariga visar att de flesta planerar att lägga mer på reklam inför nästa års val än vad de gjorde förra året.

Störst ökning planerar Sverigedemokraterna. Under de tolv månader som föregick valet 2010 lade partiet cirka 850 000 kronor på reklam. Inför nästa års val planerar man att mångdubbla investeringarna.

– Eftersom vi står utanför de två blocken är det lätt att vi hamnar i skymundan, därför måste vi ha en bra valbudget för att synas, säger Martin Kinnunen, kommunikationsansvarig på Sverigedemokraterna till Dagens Media.

Vänsterpartiet spenderade cirka 800 000 kronor inför förra valet. Även de planerar att öka budgeten kraftigt – till 8,5 miljoner kronor.

– Publicitet på redaktionell plats och annonsering i elektroniska medier är de viktigaste kanalerna, både i fråga om genomslag och kostnadseffektivitet, säger partiets kommunikationsansvarige Ted Bergdahl till Dagens Media.

Inför förra valet köpte Socialdemokraterna för strax under 100 miljoner kronor – en budget man planerar att hålla även nästa val. Moderaterna å sin sida spenderade cirka 70 miljoner kronor inför förra valet, men har ännu inte fastställt 2014-års budget.

– Vad gäller medier så arbetar vi med planen, den stora skillnaden mot tidigare val är att online och sociala medier fått en allt större betydelse, säger kommunikationschefen Hanna Bergholm till Dagens Media.

Enligt Dagens Nyheter har Moderaterna dock betydligt mindre pengar i sin valkassa i dag än vad de hade för fyra år sedan, medan Socialdemokraternas valkassa har ökat. Enligt Moderaternas partisekreterare Kent Persson beror den minskade valkassa på att partiet tvingats genomföra ett sparpaket.

LÄS OCKSÅ:

Partiernas reklambudgetar

Centerpartiet:

Reklamköp under 12-månadersperioden före valet 2010: 65 miljoner kronor

Budget 2014: –

Folkpartiet:

Reklamköp under 12-månadersperioden före valet 2010: 43 miljoner kronor

Budget 2014: Cirka 30 miljoner kronor

Kristdemokraterna:

Reklamköp under 12-månadersperioden före valet 2010: 22 miljoner kronor

Budget 2014: Något över förra valets budget

Miljöpartiet:

Reklamköp under 12-månadersperioden före valet 2010: 18 miljoner kronor

Budget 2014: Cirka 4 miljoner kronor

Moderaterna:

Reklamköp under 12-månadersperioden före valet 2010: 70 miljoner kronor

Budget 2014: –

Socialdemokraterna:

Reklamköp under 12-månadersperioden före valet 2010: 97 miljoner kronor

Budget 2014: –

Sverigedemokraterna:

Reklamköp under 12-månadersperioden före valet 2010: 850 000 kronor

Budget 2014: 40–50 miljoner kronor

Vänsterpartiet:

Reklamköp under 12-månadersperioden före valet 2010: 80 000 kronor

Budget 2014: Cirka 8,5 miljoner kronor

 

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.