Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kontroversiella Cannes-lejon diskade

Publicerad: 21 Juli 2011, 14:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Den brasilianska byrån Moma Propaganda har fråntagits sina två Cannes-lejon då det uppdagats att den prisade kampanjen – som dessutom anklagats för att porträttera en pedofil – var en bluff.


Så kallade spökkampanjer har plågat Cannes Lions under en lång tid.

För att få tävla i reklamtävlingen krävs det bevis på att de inskickade bidragen verkligen är framtagna som ett uppdrag av en betalande klient samt att de har gått i media.

Trots det diskvalificeras flera spökkampanjer varje år.

Nu har turen alltså kommit till den brasilianska byrån Moma Propaganda, som vann ett silverlejon i presskategorin och ett bronslejon i utomhuskategorin.

Kampanjen – som byrån påstod vara beställd av Kia Motors – orsakade dessutom kontrovers i Cannes, då den anklagades för att porträttera en pedofil.

Även Kia Motors – som också påpekat att de aldrig har arbetat med Moma Propaganda – tyckte illa om kampanjen och har kallat den för "väldigt opassande".

– Det står tydligt i reglerna att det måste finnas bevis på att kampanjerna verkligen har gått och att de är beställda av en betalande klient. Trots flera samtal har Moma Propaganda inte tillhandahållit bevisen vi efterfrågat. Därför drar vi tillbaka deras lejon, säger Cannes vd:n Philip Thomas i ett pressmeddelande.

Moma Propaganda utesluts också från nästa års tävlingar och får därmed inte skicka in några bidrag.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.