Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Konsumentverket ska granska Citygross

Publicerad: 22 juli 2013, 08:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

Livsmedelskedjan Citygross anklagas för att ha bluffat i sin köttreklam. Nu har Konsumentverket beslutat att granska kedjans reklam för både kött och vin.


Dagens Media har tidigare skrivit om Citygross anklagats för falsk marknadsföring efter att ha påstått att allt färskt kött styckas i butik. Vissa menar att påståendet är falskt eftersom grovstyckning vanligen sker någon annanstans.

Nu väljer alltså Konsumentverket att granska matkedjan, eftersom informationen om hur styckningen går till ses som bristfällig, enligt TT.

Reklamen för vin granskas också då den bedöms vara för inbjudande och brista i saklighet.

– Vi behöver mer information om hur styckningen går till och marknadsföringen av vinet är inte förenliga med hur man får marknadsföra alkohol, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket till TT.

Citygross får nu möjlighet att ändra sin reklam. Annars tas ärendet vidare.

– Jag tror inte att det behöver gå till domstol, jag tror att förutsättningarna för att förändra detta frivilligt är goda, säger Emma Hedge.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.