Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Konsumentverket i stor offensiv mot alkoholannonsörer

Publicerad: 20 Oktober 2015, 06:47
Uppdaterad: 11 December 2015, 14:13

Konsumentverket ger 14 företag bakläxa om alkoholreklamen.


Ämnen i artikeln:

Konsumentverketalkoholreklam

Myndigheten slår nu ner massivt på annonser med värdeladdade fraser som ”fynd”, ”bästa köp”, ”superfräscht”, ”rikt och bussigt” och ”mycket vin för pengarna”.

Enligt Konsumentverket strider reklam med omdömen från recensenter mot alkohollagens krav på "särskild måttfullhet" i marknadsföringen.

Merparten av annonserna som kritiseras har varit införda i Expressen och Aftonbladet, men även NWT, Veckans nu, Svensk Damtidning och Hänt i veckan finns med på listan över medier som enligt myndigheten har publicerat otillåten reklam.

Dagens Media har tidigare i år berättat om den totala sprickan som finns mellan Sveriges alkoholannonsörer och Konsumentverket.

Många företag struntar idag aktivt i myndighetens riktlinjer.

– Konsumentverket har inget stöd för vad de säger, sade Mattias Grundström på AGM, Alkoholgranskningsmannen – alkoholleverantörernas eget granskningsorgan – till Dagens Media, och fortsatte:

– Vi är kritiska till ett par punkter som vi ser som uttryck för önsketänkande snarare än tolkningar av rättsläget. Hade jag bedömt läget på ett annat sätt hade jag sagt att vi ändrar på oss, men Konsumentverket är inte ens lite fel ute, de är jättefel ute.

Konsumentverkets nya riktlinjer för marknadsföring av alkoholdrycker klubbades igenom i januari i år. Sedan dess har alkoholindustrin och myndigheten befunnit sig i ett tillstånd av djup oenighet.

Enligt Mattias Grundström innebär de nya reglerna exempelvis att julöl inte längre får marknadsföras, eftersom myndigheten skriver att alkoholdryck inte får ”vara av särskild vikt vid” eller ”skapa positiva associationer” till högtider eller årstider.

AGM sågar också punkten som säger att värdeomdömen inte ska få finnas i reklamen, vilket diskvalificerar alla nuvarande vinannonser med betyg från recensenter.

Men mest kritiskt är AGM mot beskedet att förpackningarna måste utformas så att de har ”direkt koppling” till innehåll eller namn. Enligt Mattias Grundström innebär det att upp till 25 procent av Systembolagets nuvarande förpackningar blir förbjudna.

– En flaska vin skulle bli olaglig för att det avbildas tre blommor på den. Det är trams, säger han.

Emma Hedge, jurist på Konsumentverket, tycker inte att myndigheten har gjort några avgörande förändringar i rekommendationerna, utan hävdar att det rör sig om att råd har ”förtydligats”.

– Vi har lyssnat på branschen under revideringsprocessen. I viss mån har vi också gått branschen till mötes, men inte på alla punkter. Vi ändrar inte på råden, det är i så fall bara om det kommer ny praxis från Marknadsdomstolen eller lagstiftningsändringar.

De företag som nu klandras av Konsumentverket är Giertz Vinimport, Janake Wine Group AB, Supreme Wine & Spirits, VCT Sweden, Internmondi, Chris Wine & Spirits, Vinunic, Wineworld Sweden, The Wine Agency, Prime Wine Sweden, GT Vinimport, Enjoy Wine & Spirits, Contemparorary Wines.

Företagen måste nu svara på hur de ska agera med anledning av anmärkningarna.

LÄS OCKSÅ:

Några av Konsumentverkets kritiserade riktlinjer

* Journalister och vinskribenter får inte längre ta emot varuprover när de ska recensera viner och öl.

* Vid öl- och vinprovningar ska vinskribenterna betala för vad de provdricker. (Om det inte är Systembolaget som bjuder för då är det gratis.)

* Annonser för öl och vin får inte längre innehålla redaktionella omdömen – alltså inga getingar eller plus.

* Förpackningar måste bildmässigt utformas så att de har direkt koppling till innehåll eller namn.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev