Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Konstnären ignoreras av kampanjmakarna

Publicerad: 27 Juli 2010, 09:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:44

Trots att det gått flera dagar efter avslöjandet om att Estrella-kampanjen misstänks för konstplagiat har ingen kontaktat konstnären.


Ämnen i artikeln:

Estrella

Efter flera dagars tystnad kommenterar Estrella kampanjen "Väck djuret i dig” som misstänkts vara ett plagiat av den schweisiske Geoffrey Cottenceaus bilder från fotoserien ”Animaux” från 2001.

– Jag är övertygad om att detta bara är en olycklig miss från deras sida, säger Estrellas vd Robert Grenmark.

Som Dagensmedia.se i förra veckan kunde avslöja hade byrån bakom kampanjen, McCann Norge, aldrig kontaktat upphovsmannen, och hade alltså inget tillstånd att använda sig av hans idéer och utförande. Detta trots att bilderna i kampanjen och konstverken är närmast identiska.

– Självklart skulle man ha kollat med konstnären från början, men jag tror som sagt inte att det är något systematiskt fel, utan helt enkelt en miss, säger Robert Grenmark.

När Dagensmedia.se först var i kontakt med McCann Norges kundansvarige Paal Tarjei Aasheim trodde han inte att konstnären skulle ta illa upp.

– Så länge ni inte ringer upp konstnären och berättar så är det nog ingen fara, bilderna florerar ju redan över hela internet, sa han då.

Men när Paal Tarjei Aasheim kort senare ringer upp är han ångefull och medger att byrån agerat felaktigt.

– Vi borde förstås ha kontaktat honom, det var väldigt dumt av oss att inte göra det.

Varken Estrella eller McCann Norge har trots kritiken varit i kontakt med konstnären, eller med varandra.

– Det är ju semester nu, men jag är övertygad om att de kommer att ta kontakt med honom nu i efterhand för att ordna detta omgående. McCann, i Norge och Sverige, har mitt fulla förtroende och jag är övertygad om att de kommer att lösa detta på ett professionellt sätt.

Hur stort ansvar har ni som kund?

– Vi har ju ett visst ansvar som kund, men vi blev visade ett antal bilder som vi tyckte såg bra ut och antog att de hade varit i kontakt med konstnären.

Inga åtgärder kommer att tas när det gäller kampanjens framtid.

– Den nuvarande kampanjen har redan genomförts till fullo, där man kan se annonserna nu är i de månadstidningar som fortfarande finns kvar, säger Robert Grenmark.

Therese Johansson


Ämnen i artikeln:

Estrella

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev