Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Konkurrenterna Seqr och Swish i reklambråk

Publicerad: 25 Mars 2014, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:43

Företaget Seqr jämför i en kampanj sin produkt med Swish, något som enligt uppgift har lett till osämja.


Ämnen i artikeln:

Swish

I kampanjen, som bland annat har gått i tidningen Metro, jämför Seqr olika betalningslösningar.

Med deras app kan användaren med hjälp av mobilen betala i butik och online, betala parkering och så vidare.

Swish, som är ett samarbete mellan sju olika banker, däribland Swedbank, SEB och Nordea, har nischat in sig på överföring av pengar via mobilnummer, från och till bankkonton.

Enligt uppgift till Dagens Media ska Swish ha reagerat starkt på Seqrs kampanj, och även hotat med juridiska åtgärder.

Anders Forssten, marknadschef på Seamless, som tillhandahåller Seqr, menar att kampanjen bara syftar till att jämföra utbuden.

– Mobila betalningar är förhållandevis nytt på marknaden men begreppet används brett och för att beskriva olika funktioner. I verkligheten skiljer sig produkterna åt och det är det vi vill belysa. Det är viktigt att belysa skillnaderna mellan de olika produkterna som finns. En del kan man bara skicka pengar med medan man med Seqr faktiskt kan betala i butik, online och så mycket mer än så, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Jämförande reklam är bra för konsumenten och den uppskattas ofta. Vår kampanj handlar om ren konsumentinformation.

Han bekräftar uppgifterna att Swish ska ha kontaktat Seqr för en dialog.

– Ja, de har sagt att de inte tycker om reklamen, men det kan ju inte vi ta hänsyn till så länge reklamen är korrekt. Vi vill bara göra det bästa för konsumenten. Vår produkt är bättre och mer komplett än konkurrenternas och om de inte inte gillar att vi belyser skillnaderna – det kan ju inte vi göra något åt.

Det sägs att Swish hotat med juridiska åtgärder, vad säger du om det?

– De får gärna ha synpunkter på vår reklam, men vi har inte för avsikt att ändra på något.

Swish är förtegna när det kommer till uppgifterna. Carl Molinero, som är Swedbanks representant i samarbetet, vill inte kommentera händelserna.

– Vi har en dialog med dem, men det är inget som vi behöver prata om i media, säger han till Dagens Media.

Inte heller Per Ekwall från byrån The World Loves, som är gemensam talesperson för alla banker i Swish-samarbetet, vill uttala sig närmare.

– Jag måste samla in information från respektive bank, så jag ber om att få återkomma, säger han till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Swish

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev