Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kommunikationschefen om Fi-resultatet: "Jag är inte förvånad"

Publicerad: 26 Maj 2014, 11:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:36

Feministiskt initiativs kommunikationschef Amanda Mogensen om kampanjen, succévalet och de högerextrema vindarna i Europa.


Ämnen i artikeln:

Feministiskt Initiativ

Fi blev det första feministiska partiet någonsin att plats i EU-parlamentet när de blev invalda av svenska folket i går.

– Det känns fantastiskt, vi skriver historia. Nu tar vi plats i EU-parlamentet och sedan kan vi fortsätta in i riksdagen, säger Amanda Mogensen, kommunikationsansvarig Feministiskt Initiativ, till Dagens Media.

Fi har kampanjat med väldigt låg budget genom konceptet "gör-det-själv".

– Jag kan inte se tillbaka på något. Vi är mitt i en valrörelse och hela 2014 är en valrörelse, det är samma kampanj vi kör på. Vi har verkligen lyckats mobilisera det engagemang och den längtan som finns efter en politik som är fylld av kärlek och mänskliga rättigheter, säger hon, och fortsätter:

– Nu kommer vi utvärdera hur vi jobbat och se hur vi kan mäta upp det enorma intresse och engagemang som finns i att vara en del av en feministisk rörelse.

Resultatet som Feministiskt initiativ och övriga partier fick i valet i går var väntat, säger Amanda Mogensen.

– Jag är inte förvånad. Det intresse som vi ser tycker vi motsvarar valresultatet. Sedan kan vi ju se hur högerextrema krafter mobiliseras i Europa, och klart det är oroande. Det är skarpt läge.

När brittiska tidningen The Sun sammanfattade nya EU-parlamentariker i en artikel i dag buntades Fi:s toppkandidat Soraya Post samman med högerextrema politiker som också blivit invalda.

Detta ställer sig Amanda Mogensen frågande till.

– Det måste vara ett missförstånd. Jag har inte sett det utan bara hört om det men jag utgår från att det är ett misstag.

 

LÄS OCKSÅ:

Andrea Svanberg


Ämnen i artikeln:

Feministiskt Initiativ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.