Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

"Kommunikation handlar inte om nya saker - utan om bra saker"

Publicerad: 9 December 2010, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Ikväll ska årets bästa reklaminsatster utses i effekttävlingen 100-wattaren. Dagensmedia.se frågade två reklamare och två marknadschefer om nästa års reklamtrender.


Ämnen i artikeln:

David OrlicOgilvyVolontaire100-wattarenTele2Frippe Stenberg

 

Christina Knight, kreativ chef på Ogilvy One

- Jag tror, och det är ingen nyhet, att mobilt kommer vara fortsatt stort. Man kommer fortsätta utforska och utveckla appar och Ipaden som äntligen kommit till Sverige. Det är ju lite nyhetens behag, just nu är man lite till sig när det, genom Ipaden, kommit en helt ny kanal att utforska och jobba med och det ser vi som spännande. Överlag så blir mobilt större och det handlar ju också om den livsstil man har idag, man räknar med att alltid bli nådd och ha kommunikationen i sin ficka.

 

David Orlic, kreativ partner på Volontaire

- Lågkonjunkturen 2009 tvingade företag och organisationer att stanna upp och reflektera över sin affär, sin position och sin kommunikation. Återhämtningen 2010 omsattes reflektionerna i interna förändringsprocesser och nya byråsamarbeten. Raketåret 2011 genomförde företagen och organisationerna alla “nya” trender utan att ifrågasätta dem en enda gång. De flesta misslyckades. Först i efterhand upptäckte de att kommunikation inte handlar om att göra “nya” saker, utan “bra” saker. Och att skillnaden mellan dem är enorm.

Frippe Stenberg, marknadschef på Tele 2

- Jag tror att nästa års största reklamtrend kommer vara att hitta nya smarta och kostnadseffektiva sätt att nå ut i köpta medier. I och med att tv drar upp priser och även andra medier följer samma mönster gäller det för företag, som oss, att försöka hålla ned kostnaderna för att kunna ge lägsta möjliga pris till våra kunder.

 

Gina Azaric, marknadschef privatkunder på Tre

- Det vi ser mer och mer är att i samband med att smartphones har blivit väldigt vanliga och surfplattor börjat säljas så börjar människor lägga mer av sin tid på att surfa, se på tv, film, spela spel med mera i just sina mobiler och surfplattor. Mediekonsumtionen förflyttas delvis och marknadsföringen följer efter. Så vi kommer se allt mer spännande media- och reklamlösningar där mobilen och surfplattan används.

Ardalan Samimi

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev