Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Kommunal tar kampanjen med könsbyte vidare

Den uppmärksammade almedalskampanjen om ojämlika löner tas upp på nytt inför den internationella kvinnodagen.

Pär Ullrich


Publicerad: 06 Mars 2014, 09:36
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:45

Ämnen i artikeln:

Kommunal

Kommunal beskriver nylanseringen av kampanjen som en manifestation och den startar på internationella kvinnodagen den 8 mars.

Enligt världsbankens rapport "The Global Gender Gap Report 2013" ligger Sverige just nu på fjärde plats.

Trots topplaceringen kommer det, enligt kommunals pressmeddelande, ta över 100 år innan lönerna för män och kvinnor i Sverige är utjämnade.

– Det är sorgligt att Sverige ses som ett föregångsland för jämställda löner med tanke på hur långt vi har kvar. Man kan inte låta bli att fundera på hur kvinnors situation ser ut i övriga världen då, säger Annelie Nordström, ordförande för Sveriges största fackförbund, Kommunal.

Med kampanjen, som finns som app samt på sajten Be a man, kan kvinnor använda ett bildverktyg som förvandlar dem till män.

För att sprida budskapet kommer bildrna att delas i sociala medier under kvinnodagen den 8 mars.

Se Anneli Nordströms förvandling här.

Ämnen i artikeln:

Kommunal

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.