Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Kommentera mera – uppmanar Pepsi

Kroppsmålade fotbollsstjärnor som Messi och Henry dragplåster.

Christer Lindh


Publicerad: 01 Juni 2010, 05:51
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:49

Ämnen i artikeln:

OMDPepsi

Pepsi uppmanar sportfans att kommentera sitt fotbollsfavoritklipp från Youtube, i kampanjen "Go wild for football". Den svenska sajten är en lokal variant på en internationell kommentatorstävling och löper under fotbollsmästerskapen i Sydafrika.

Den uttalande målgruppen är 18-25 år. Henric Byström, presschef på Carlsberg, säger att kampanjen satsar på mediekanaler där målgruppen finns.

– Vi annonserar på stortavlor i Stockholm, Göteborg och Malmö. På Stockholm centralstation har vi placerat en gigantisk fotboll och klätt upp pelare på Sergels Torgs, säger han till Dagensmedia.se

Utöver eventmarknadsföringen med kroppsmålade fotbollsstjärnor på Messi blir det en Msn-kampanj, Spotifyreklam och annonsering vid bushållsplatser. Tidigare under året lanserade Pepsi den limiterade smaken Pepsi Wild, som kampanjen spinner vidare på.

– Pepsi vill utmana på marknaden och samtidigt ävenutmana oss själva genom att nå vår målgrupp på ett relevant sätt, i de kanaler där de rör sig naturligt, säger Henric Byström.

Kampanjen har gjorts i samarbete med DDB Oslo och Trigger Momentum. Mediebyrå är OMD.

Arbetsgrupp Trigger Momentum:

AD: Karl Nilsson, Nicklas Hultman

Copywriter: Niklas Roxenholt, Frida Hägglund

AD-ass: Johan Stag

Produktionsledare: Mia Danielsson

Projektledare: Emilia Sjöblom, Jenny Wikman

Webb: Normal Inc

Arbetsgrupp DDB Oslo:

Projektledare: Katrine Berget

Arbetsgrupp OMD:

Projektledare: Sofia Brantsjö

Digital rådgivare: Silvia Barklund

Ämnen i artikeln:

OMDPepsi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.