Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Komiker ska locka unga till teknikmässa

Publicerad: 7 April 2010, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Elektronikbranschens nya mässa SEE lanserar en webbtv-serie för att attrahera ungdomar. Första avsnittet visar hur Facebook går till utan en dator.


SEE, Scandinavian Electronics Event, släpper på tisdagen första avsnittet av webbtv-serien som med humor och ironi skildrar några av 1900-talets största tekniska framsteg, bland annat bilen, datorn och telefonen.

Komikern och Kanal 5-profilen Martin Soneby, som medverkat i bland annat Roast på Berns, Ballar av Stål och Parlamentet, har huvudrollen i serien.

Ett avsnitt per dag kommer att läggas upp på Facebook och Youtube, fram tills mässan slår upp dörrarna den 13 april i Älvsjö. Syftet är att med hjälp av sociala medier locka en ung målgrupp.

– I framtiden tror man att det kommer att råda brist på unga ingenjörer. Ungdomar läser inte fackpress i så stor utsträckning, utan det är i sociala medier man når de unga idag, säger Magnus Eriksson, projektledare för SEE.

I första avsnittet haffar Martin Soneby en tjej på ett fik för att testa det analoga Facebook. Allt sker manuellt på papper, från att bli Facebookvänner till att skriva på ”wallen” och gå med i grupper och osa till events.

– Vi vill på ett kul sätt illustrera hur mycket tekniken och elektroniken betyder för oss, och hur mycket det har utvecklats de senaste 100 åren.

Huvudmålgruppen är gymnasieungdomar med funderingar på att läsa på KTH, Chalmers eller andra teknikutbildningar. Tanken är väcka ett intresse för mässan och ge en inblick i hur elektronikbranschen fungerar idag.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med Informedia.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.