Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Komiker ska få oss att sluta rattsurfa

Publicerad: 9 december 2014, 05:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

Blomquist & Co:s lanserar första kampanj för Transportstyrelsen.


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dagens Media har tidigare berättat om att Blomquist & Co tog hem uppdraget som kommunikationsbyrå åt Transportstyrelsen. Nu släpps den första kampanjen - "Sluta rattsurfa".

Kampanjen riktar sig till unga vuxna och syftar till att få människor att sluta använda mobilerna på ett trafikfarligt sätt när vi kör bil.

– Ordet rattsurfa ska leda tankarna till ordet rattfylla. På sikt vill vi att det ska bli lika tabu att hålla på med mobilen när man kör som att köra rattfull, säger Jens Fock, projektledare på Blomquist & Co i ett pressmeddelande.

Måns Herngren har regisserat fyra filmer med Björn Gustafsson och Sissela Benn. I filmerna synliggörs all information vi bombarderas med i våra mobiltelefoner när vi kör.

Kampanjen körs på bio, play-TV och radio året ut. Vidare kommer den att spridas på YouTube, via ett Facebook-test samt genom bloggare och podcasts.

– Det är ett väldigt angeläget budskap och vi hoppas att så många som möjligt förstår allvaret och slutar att titta på mobilen när vi kör bil. Kan vi dessutom låta bli att titta mobilen när vi går och cyklar så är det ännu bättre, säger Anna Bengtsson, kommunikationsstrateg på Transportstyrelsen i pressmeddelandet.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev