Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Kolmårdens gorillareklam KO-anmäls

En privatperson känner sig lurad av Kolmårdens reklamslogan. Nu KO-anmäls reklamen. UPPDATERAD.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Juli 2010, 06:16
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:44

Ämnen i artikeln:

Kolmårdens djurpark

Den 20 maj 2009 fick Kolmårdens djurpark ett tillskott i en nyfödd gorillaunge, som döptes till Echo. Därmed fick gorillan Enzo en lillebror – och Kolmården ett brödrapar som man nu använder i parkens marknadsföring.

En privatperson har nu anmält Kolmården till Konsumentombudsmannen för vilseledande marknadsföring.

Enligt anmälaren ska Kolmården ha använt en slogan som gör gällande att besökaren ska ”komma och busa” med gorillorna.

I sin anmälan konstaterar privatpersonen kort att ”man får inte gå in till gorillorna”.

– Det hände jag inte till, säger Silvy Bohlin, pressansvarig på Kolmårdens djurpark om anmälan och hänvisar till Kolmårdens marknadschef Lars Lindvall.

– Echo och Enzo är välsigt busiga och vi har med lite humor valt att säga att besökarna kan komma och busa med dem Jag tycker inte att det är vilseledande marknadsföring, säger han och fortsätter:

– Det är ju vilda djur vi talar om. Det skulle inte bli så bra om vi släppte in besökarna för att busa med gorillorna på riktigt.

Kolmårdens reklamfilm: (ej den anmälda marknadsföringen)

<object width="468" height="310"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5UtRAQLaFfE&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/5UtRAQLaFfE&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="468" height="310"></embed></object>

Ämnen i artikeln:

Kolmårdens djurpark

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.