Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Koenigsegg satsar på renare design

Publicerad: 3 Mars 2011, 05:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

För att fira sin nya bilmodell lanserar lyxtillverkaren Koenigsegg också en ny sajt - utan information.


– Bilarna är så speciella så det känns naturligt med en skandinavisk ren design för framtiden och dess marknadsföring, säger Jörgen Sjöstrand, ad på Top dollar.

Lagom till bilmässan i Genevé presenterar superbilsproducenten sin nya sajt. I likhet med sitt varumärke är Koenigseggs visuella kommunikation stilren och exklusiv.

Koenigseggs huvudbyrå Top dollar har uppdraget att stärka varumärkesprofilen - genom att bland annat lansera en ny renare presentation på webben.

– Det är ett väldigt speciellt varumärke som inte pumpar ut annonser. Vi tittar på helheten och på vad Koenigsegg står för. Det är bilarna som ska tala, säger Jörgen Sjöstrand.

Utöver sajten har samarbetet med Top dollar även resulterat i nytt marknadsföringsmaterial som broschyrer och Koenigseggs produktkatalog.

Utmärkande för den nya sajten är frånvaron av läsbar information - istället har man en intervjufilm med superbilsgrundaren Christian von Koenigsegg.

– Koenigsegg älskar att jobba med människor som brinner för vad de håller på med, vad det än må vara. Som med alla kunder hoppas vi med samarbetet få ut mer glädje ur livet, en trevligare vardag helt enkelt, säger Jörgen Sjöstrand.

Jörgen Sjöstrand – AD

Fredrik Silow – Copywriter svenska

James Pearse – Copywriter english

Ronnie Kronblad – Produktionsledare

Lotta Delén – Original

Max Alm – Fotograf

Björn Wahlström – Projektledare, klippning

Douglas Holmqvist – Ljud

Nicholas Wakeham – Kamera

Fredrik Nilsson – Webbdesign

Christopher Persson – Webbutveckling

Stephan Drenzel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.