Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

KO till attack mot spikmattereklam

Publicerad: 10 Juli 2009, 09:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Spikmattetillverkaren Shakti har haft många synpunkter på konkurrenten Daturas reklam. Men själva bryter man mot marknadsföringslagen, anser KO.


I början av juni drog Team Shakti, som säljer och marknadsför Shaktispikmattan, sin konkurrent Datura inför marknadsdomstolen. Där vann man en delseger då MD förbjöd Datura att i sin reklam hävda att man har det "bästa marknadspriset".

Men Shaktis egen reklam är inte heller helt klanderfri. Det menar Konsumentverket, som nu uppmanar Team Shakti att svara på en rad frågor. Bland annat menar KO att Team Shakti inte presenterat bevis för en rad påståenden  man gör i sin marknadsföring, inklusive att en spikmatta skulle kunna bota sjukdomar som depression, migrän och fibromyalgi.

Vidare påstås att den ger ökad blodcirkulation,

syreupptagning och motverkar låg energinivå, hög stressnivå och depressioner", skriver KO, som inte har sett några bevis för påståendena.

Kan inte Team Shakti skaka fram några strider reklamen mot marknadsföringslagen, skriver KO.

När Dagensmedia.se når Nadine Reuterswärd på Team Shakti säger hon att hon fått reda på anmälan genom tidningarna.

– Vi har inte fått något meddelande själva, vi har bara sett det i tidningarna. I vilket fall som helst så har vi ändrat det som KO tydligen hade anmärkningar emot. Vi hänvisade till en gammal rapport som vi lagt ut i god tro. Jag tycker KO gör en höna av en fjäder, säger hon.

Shakti har enligt egen utsago sedan 2007 spenderat 3 miljoner kronor på marknadsföring i kvällspress, hälsotidningar och magasin riktade till kvinnor. I mitten av maj hade 160.000 Shaktimattor sålts i Sverige. Team Shakti uppskattar att de i dag har en marknadsandel på 70 procent, men flera aktörer slåss om marknaden.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.