Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

KO stämmer Spendrups

Publicerad: 4 Maj 2010, 10:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Konsumentombudsmannen, KO, drar Spendrups till marknadsdomstolen. Anledningen är att bryggeriet skickar med en fotbolls-dvd vid köp av ett sexpack folköl.


Erbjudandet, som gällde vid köp av ett sexpack Heineken, är inte förenligt med marknadsföringslagens måtfullhetskrav, menar KO, som i tre olika förlägganden har förbjudit kombinations- och förmånserbjudanden i samband med alkoholförsäljning.

Samtidigt strider även annonserna mot lagen eftersom tilläggsvaran är med på bild. Enligt lag får endast andra varor än produkten visas om de har en ”naturlig koppling”. Och det har inte fotboll och alkohol, menar KO.

KO fick upp ögonen för Spendrups erbjudanden förra året och har varit i kontakt med bryggeriet.

Parterna har dock inte kunnat enas om ett stopp – och nu kräver KO att marknadsdomstolen mot vite ska förbjuda Spendrups att fortsätta med greppet.

Dagensmedia.se har sökt Caroline Ekman, informationsdirektör på Spendrups.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.