Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

KO läxar upp Proviva

Proviva hävdar att deras fruktdryck ökar upptaget av järn i kroppen. Något som strider mot god marknadsföringssed enligt Konsumentverket.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 29 Mars 2011, 05:53
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:16

Ämnen i artikeln:

KOKonsumentverket

På sajten provivafemale.com finns copytexten ”Proviva Female – en fruktdryck som förbättrar upptaget av järn”.

En formulering som tidigare var tillåten enligt EU:s regelverk.

Men trots att reglerna har ändrats fortsätter Proviva med det regelvidriga påståendet.

Nu skriver Konsumentverket till Provivas ägare Danone för att få en förklaring.

Danone ska svara senast den 11 april.

Ämnen i artikeln:

KOKonsumentverket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.