Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

KO läxar upp Hertz

Publicerad: 2 september 2010, 08:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Hertz uppmanas komma in till Konsumentverket med skriftligt uttalande.


Varningen gör gällande ordet ”miljövänlig” som enligt Konsumentverket används alldeles för opreciserat på företagets hemsida. Martin Suserud är jurist på KO och är handläggare i ärendet. Han berättar att det var vid en rutinkoll som problemet uppdagades.

– Vi har något vi kallar omvärldsbevakning där vi går igenom olika medier, tidningar och hemsidor. Eftersom jag är ansvarig för motorområdet så tittar jag ibland på hyrbilsfirmorna och i det här fallet var det ganska tydligt att ordet miljövänlig används alldeles för slentrianmässigt.

Det är Hertz så kallade ”Green Collection” som är i skottgluggen för kritiken. KO menar att konsumenterna kan bli vilseledda eftersom att det saknas information om exempelvis bränsleförbrukning.

– Frågan är om man ens kan använda ordet miljövänlig för att beskriva den här typen av produkter. Marknadskontoret har bestämt att det ska vara väldigt höga krav för att få kalla något miljövänligt. Man måste precisera miljöeffekterna och ge en rättvisande helhetsbild.

Anders Tärnell är marknadschef på Hertz och han förklarar att det är internt slarv som ådragit Konsumentverkets kritik.

– För en tid sedan gick vi igenom allt material på sajten och i print för ta bort ordet miljövänlig eftersom Konsumentverket rekommenderar att man inte använder det. Tyvärr visade det sig att vi har missat att ta bort ordet på en del undersajter, men vi kommer självklart att följa KO:s rekommendationer, säger Anders Tärnell.

Martin Suserud berättar att det finns ett slentrianmässigt användande av ord som exempelvis miljövänlig bland många företag. Något som går stick i stäv med god marknadsföringspraxis.

Senast den 20 september ska Hertz komma in med ett skriftligt uttalande.

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev