Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

KO kritiserar Rix FM:s utskällda utskick

Publicerad: 31 Januari 2012, 06:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:34

Rix FM och Jung von Matts direktutskick väckte ett stort raseri när det delades ut i augusti förra året. Nu får utskicket kritik av Konsumentombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

MTG RadioRix FMJung von Matt

”Det är inget större fel på din musiksmak, men ÄRLIGT KLOCKAN 03.00 PÅ NATTEN föredrar vi att sova!! /Grannen”.

Så löd en den lapp som flera personer i Stockholm, Malmö och Göteborg trodde kom från grannen. Men det hela var i själva verket ett direktutskick från Rix FM som reklambyrån Jung von Matt tagit fram.

Direktutskicket gjorde många konsumenter – som inte förstod att det hela var fejk – rejält förbannade och anmälningarna till Reklamombudsmannen haglade in.

Nu får alltså direktutskicket även kritik av Konsumentombudsmannen. Anledningen är att det inte tillräckligt tydligt framgår att det handlar om reklam.

"Marknadsföringen ger vid en första anblick intrycket av att vara ett autentiskt meddelande från en granne skriven på ett papper rivet ur ett anteckningsblock som denne kan ha tagit från sin arbetsplats eller fått av exempelvis Rix FM", skriver KO.

Konsumentombudsmannen är också kritisk till att reklamutskicket har lett till bråk mellan grannar:

"Enligt anmälningarna har marknadsföringen lett till osämja i flerbostadshus samt viss oro bland de som känt sig utpekade såsom skyldiga till att spela musik på natten, trots att så inte varit fallet".

Innan vidare åtgärder tas ombeds MTG Radio att komma in med ett yttrande om kritiken – som ska lämnas in senast den 15 februari.

Tidigare har reklamutskicket fällts av branschorganisationen Swedmas DM-nämnd. Då sa MTG:s presschef, Per Lorentz, så här i dagensmedia.se:

– Det är en bedömning som får stå för dem men vi anser till 100 procent att det fanns en tydlig avsändare på utskicket. Men med det sagt så har väl även vi från vår horisont konstaterat att det här utskicket förmodligen skulle ha utformats på ett annorlunda sätt.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev