Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

KO kräver svar av SAS om lågpriskalendern

SAS marknadsföring har anmälts till Konsumentverket – som nu kräver svar av flygbolaget om biljettpriserna.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Juli 2013, 05:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:41

Ämnen i artikeln:

SASCP B Europe

Biljettpriserna i SAS så kallade lågpriskalender, som marknadsförts hårt av flygbolaget, stämmer inte överens med de slutliga priserna på bokningssidan.

Det konstaterar Konsumentverket, efter att ha granskat lågpriskalendern med anledning av att flera personer anmält flygbolaget till KO.

Konsumentverket konstaterar bland annat att det i marknadsföringen inte framgår tillräckligt tydligt att det rör sig om frånpriser, samt att bokningsavgiften inte är inkluderad i det totala priset.

”Konsumentverket bedömer att SAS har utelämnat väsentlig information i sin marknadsföring”, skriver myndighetens jurist, och fortsätter:

”Bristerna i prisinformationen påverkar konsumenternas förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut och marknadsföringen är därför att anse som otillbörlig”.

Nu begär Konsumentverket svar av SAS på en rad frågor, innan det fattas beslut om några ytterligare åtgärder.

Bland annat vill myndigheten veta hur stor andel av resorna som funnits tillgängliga till det marknadsförda frånpriset, hur fort marknadsföringen upphörde efter att resorna i lågpriskalendern tog slut, samt vilka rutiner SAS har för att säkerställa att marknadsföringen ändras eller upphör när lågprisbiljetterna är slutsålda.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

SASCP B Europe

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.