Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

KO granskar Trissmarknadsföring

Konsumenteverket, KO, vill att Svenska Spel ska styrka sitt påstående om "en ny miljonär var tredje dag".

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 24 Juli 2012, 05:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:16

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketSvenska Spel

KO har granskat Svenska Spels radioreklam som gått i Rix FM. I reklamen talas det om "en ny miljonär var tredje dag", något som KO nu vill att Svenska Spel ska styrka.

KO säger bland annat att:

"Påståendet ger vid en flyktig kontakt mottagaren uppfattningen om att vinstchanserna är så pass stora att en vinst motsvarande en miljon eller högre delas ut var tredje dag. Mot bakgrund av detta anser Konsumentverket att det finns skäl att närmare utreda om aktuell marknadsföring motsvarar lagens krav på vederhäftighet."

Svenska Spel ska därför komma in med ett yttrande senast 12 augusti där de kan visa att påståendet om miljonärerna är riktigt, annars anses reklamen otillbörlig.

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketSvenska Spel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.