KO granskar Trissmarknadsföring

Konsumenteverket, KO, vill att Svenska Spel ska styrka sitt påstående om "en ny miljonär var tredje dag".

KO har granskat Svenska Spels radioreklam som gått i Rix FM. I reklamen talas det om "en ny miljonär var tredje dag", något som KO nu vill att Svenska Spel ska styrka.

KO säger bland annat att:

"Påståendet ger vid en flyktig kontakt mottagaren uppfattningen om att vinstchanserna är så pass stora att en vinst motsvarande en miljon eller högre delas ut var tredje dag. Mot bakgrund av detta anser Konsumentverket att det finns skäl att närmare utreda om aktuell marknadsföring motsvarar lagens krav på vederhäftighet."

Svenska Spel ska därför komma in med ett yttrande senast 12 augusti där de kan visa att påståendet om miljonärerna är riktigt, annars anses reklamen otillbörlig.

Publicerad 2012-07-24 05.39Uppdaterad 2015-12-06 14.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: