Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

KO förbjuder Camel-reklam

Publicerad: 15 juni 2009, 12:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

Konsumentverket stoppar butiksreklam från tobaksbolaget JTI Sweden.


Enligt lag får tobaksföretag inte göra reklam överhuvudtaget. Enda undantaget är i butik eller andra försäljningsställen, men då får den inte vara "påträngande", "uppsökande" eller "uppmana till bruk av tobak". I princip får endast förpackningen förekomma på bild, tillsammans med "relevanta fakta rörande varan och dess egenskaper".

Som Dagensmedia.se tidigare berättat har KO uppmärksammat butiksreklam för Camel, som enligt verket har flera ovidkommande inslag. Det inkluderar en tub med utspilld färg samt ett mixerbord, vilket enligt KO uppfattas som påträngade och i sammanhanget irrelevant.

Nu förbjuder KO JTI Sweden att fortsätta med den. Om JTI bryter mot förbudet kan KO tvinga bolaget att betala vite.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.