Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

KO förbjuder Boxer-reklam

Publicerad: 19 Juli 2010, 12:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:44

KO anser att Boxers marknadsföring av digital-tv-abonnemang är vilseledande och otillbörlig. Nu förbjuds företaget att använda den typen av reklam.


Ämnen i artikeln:

KOBoxer

Konsumentombudsmannen, KO, skriver i förbudsföreläggandet att annonsens prisuppgift på 159 kronor för ett abonnemang är felaktig, och att den totala månadskostnaden efter inträdes- och kortavgift i slutändan blir 62 kronor högre.

”Prisuppgiften som givits störst uppmärksamhet i den nu aktuella marknadsföringen är inte korrekt. Som ovan angetts är den faktiska månadskostnaden under bindningstiden högre än den marknadsförda både under och efter de första sex månaderna."

KO skriver vidare att framställningen av priset i marknadsföringsåtgärden är vilseledande, och då prisuppgiften sannolikt påverkat konsumenten i dennes affärsbeslut är marknadsföringen dessutom otillbörlig.

KO anser att annonsen, samt liknande marknadsföring, ska förbjudas. Bryter företaget mot förbudet kan de dömas att betala ett vite på 400 000 kronor.

Therese Johansson


Ämnen i artikeln:

KOBoxer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.