Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

KO attackerar Eon

Publicerad: 7 september 2010, 07:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Eon använder vaga uttryck och begrepp, anser Konsumentverket.


Efter att flera privatpersoner anmält energibolaget Eons senaste kampanj har nu Konsumentverket kommit med ett yttrande. Kritiken gäller den marknadsföringskampanj som just nu finns i Stockholms tunnelbana och på företagets egen sajt.

I Konsumentverkets handling  kan man läsa att Eon vilseleder konsumenterna genom att blanda ihop termerna ”biogas”, ”naturgas” och ”fordonsgas”. Eon anklagas också för att använda ordet ”grönare”, ett vagt uttryck som inte ska brukas enligt god marknadsföringssed.

I förra veckan rapporterade Dagensmedia.se om Hertz bilar som även de utreds för vilseledande marknadsföring på liknande grunder. Konsumentverket begär nu ett att Eon senast den 17 september kommer in med ett skriftligt yttrande där man förklarar sig.

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev