Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

KO agerar mot "miljövänliga" bilar

Publicerad: 22 September 2009, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Reklam för Honda och Renault får bakläxa från Konsumentverket.


Konsumentverket, KO, har under flera års tid kritiserat - och agerat mot – biltillverkare som kallar sina modeller för ”miljövänliga”.

Uttrycket är vilseledande eftersom bilar utgör en belastning för  miljön, hävdar KO, och det får endast användas om påståendet "kan verifieras med mycket tryggande bevisning".

Det har inte två annonser för Honda och Renault klarat av, anser KO. Därmed bryter de mot marknadsföringslagen.

KO vänder sig bland annat mot Honda Sveriges slogan ”Välj nya miljösmarta Honda Insight”, och en annons införd i Dagens Nyheter för Renault Megane Flexfuel1.6, som använder uttrycket ”miljövänlig”. Avsändaren är Upplands Motors.

Avsändarna får nu tillfälle att komma in med ett yttrande.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.