Knullträdet är årets kampanj

Hiv-rådet och Starcoms kampanj ”Knullträdet” tog hem grand prix i årets kampanj.

Samma kampnj vann nyligen också i Festival of Media.

Guldet gick till Nike och Mindshare/MTV Networks kampanj "Take Sthlm" och Rädda Barnen och Scream vann silvret för kampanjen "Stop till våld mot barn".

Motivering Grand Prix:”Hur många gånger har man inte sett reklam för eller emot sex? Hur många gånger har det inte fallit platt? Här bevisas motsatsen. När väl skämt av karaktären ”föredömlig penetration av marknaden”, allmän fnissighet och rodnad hade lagt sig, kunde juryn konstatera att det fanns en solklar Grand Prix-vinnare i Stockholm Media Award, Årets Kampanj. Man har lyckats göra något nytt av något slitet. Bara ordet räcker för att du ska tänka efter. Att sedan kampanjen och resultatet var lysande gör inte saken sämre. Förra året lärde sig svenska folket två ord. Mikrofonkåt var det ena. Knullträd var det andra. Bägge gick hem i stugorna. Och hos juryn. Grattis Nationella Hivrådet för Knullträdet!”

Motivering Guld:”Den här kampanjen vittnar om mod. Mod att välja bort. Mod att lita på sin kunskap och sitt varumärke. Mod att lita på insikten om sin målgrupp. Det självförtroendet kanske man redan har när man är en av världens största inom sin bransch. Kampanjen premieras för att man valt bort det breda och istället vågat lita på att välja de sammanhang där deras väl definierade, och spetsiga målgrupp befinner sig, dvs. i kanaler och på plattformar där unga redan “hänger”. Den insikten, och det modet, vill vi premiera. Vi hoppas att inte bara målgruppen ser det som en uppmuntran att springa ikapp! Grattis Nike för kampanjen Take Sthlm!”

Motivering Silver:”När mediet är hela idén, vad är mer självklart att premiera i en mediatävling? Man lyckas – återigen –bevisa att det inte bara är budget och räckvidd som skapar resultat. Man bevisar – återigen – kraften i tanken och idén. Detta har den här annonsören gjort om och om igen och många gånger förr. Ett väsentligt budskap, gjort på ett ovanligt begåvat sätt, där mediet givits och tar huvudrollen. Vi, och många stockholmare och göteborgare med oss, tycker att Stopp-knappen är ett lysande exempel hur man kan beröra människor med en enkel och klockren medialösning – en stopp-knapp på en buss. En insikt som är här för att stanna. Grattis Rädda Barnen för Stop till våld mot barn!"

Övriga nomineringar

Bauhaus, Sveriges härligaste Hemmasnickare, Scream Mediabyrå

Bizkit Wisely, Interaktiv individmarknadsföring, Bizkit Wisely

Göteborgskex, Ballerina Kladdkaka, OMD

IKEA, IKEA Garderob, MEC

Moderaterna, De sista hundra timmarna, Starcom

Spendrups AB, Norrlands Guld - Guldfinger, Starcom

Unilever, Axe - The hottest job, Mindshare & Vice

Viasat, Off to Sweden, PHD

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2011-05-12 11.58Uppdaterad 2015-12-06 15.10

Dela artikeln: